Ikdienā arvien vairāk ienākot digitālajām tehnoloģijām un digitālajai komunikācijai, lielu ietekmi uz cilvēku izvēlēm rada influenceri jeb viedokļu līderi. Arī šie cilvēki ir uzņēmēji – daļai no viņiem pieder intelektuālais īpašums (IĪ), un viņi paši stāsta par kāda cita IĪ. Tāpēc Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs (EUIPO) visā Eiropas Savienībā veicis influenceru aptauju, lai noskaidrotu, kādas ir viņu zināšanas par IĪ un cik atbildīgi viņi ir komunikācijā ar saviem sekotājiem.
Aptaujā kopumā iesaistījušies vairāk nekā 4000 influenceru (modes, dzīvesstila, ēdienu, veselības, tehnoloģiju, skaistuma, izklaides, ilgtspējas, izglītības, bērnkopības un biznesa jomas) no visām Eiropas Savienības dalībvalstīm, tostarp septiņi no Latvijas. Lielākā daļa (60 %) aptaujāto dalībnieku bija vecumā virs 30 gadiem, 28 % ir vecuma grupā no 25 līdz 30 gadiem, 13 % – vecuma grupā no 20 līdz 25 gadiem, un tikai 1 % ir vecumā zem 20 gadiem.
Intelektuālā īpašuma reģistrācijas ietekme uz influenceru panākumiem
Aptaujas rezultāti liecina, ka 86 % influenceru ir ļoti labi vai daļēji pazīstami ar IĪ tiesībām, savukārt 14 % atzīst, ka viņiem ir ierobežotas vai nekādas zināšanas šajā jomā.
Pētījuma autori uzsver, ka šādi rādītāji norāda uz kopumā vidēji augstu izpratnes līmeni influenceru vidū un atspoguļo pozitīvu profesionālo standartu attīstību šajā nozarē.
Aptaujā noskaidrots, ka influenceri, kuriem ir reģistrētas IĪ tiesības, ir ievērojami attīstītāki savā uzņēmējdarbības un profesionālajā ceļā. Lielākajai daļai influenceru, kuriem pieder IĪ tiesības, ir izveidots zīmols, un viņu uzņēmējdarbības forma ir tiešsaistes veikals. 55 % influenceru, kuriem pieder IĪ tiesības, ir izveidots zīmols, un 33 % darbojas ar tiešsaistes veikalu. Savukārt starp tiem, kuriem nav reģistrētu IĪ tiesību, tikai 24 % pieder zīmols, un vien 14 % ir tiešsaistes veikals. Tas liecina, ka influenceri ar reģistrētām IĪ tiesībām ir sasnieguši vairāk nozīmīgu posmu savā uzņēmējdarbības attīstībā un uzsver IĪ aizsardzības pozitīvo ietekmi uz biznesa izaugsmi.
Influenceri un atbildības sajūta par saturu, ko rada
Influenceri ir piesardzīgi, runājot par IĪ ievērošanas nozīmi savā saturā, tomēr viņi pauž augstu atbildības sajūtu pret saviem sekotājiem un apzinās šīs ievērošanas pozitīvo nozīmi. Viņi arī ir informēti par riskiem, kas saistīti ar viltojumiem un pirātismu, un par to, kā šie riski var ietekmēt viņu auditorijas personīgo veselību un drošību. Tā 96 % influenceru jūtas pilnībā vai daļēji atbildīgi par savu reklāmas aktivitāšu ietekmi uz auditoriju. Lielākā daļa – 72 % – norāda, ka jūtas pilnībā atbildīgi, vēl 24 % – daļēji atbildīgi, savukārt tikai 4 % atzīst, ka izjūt ierobežotu vai nekādu atbildību.
Noskaidrots, cik bieži paši influenceri pārbauda sadarbības partneru un zīmolu likumību, tādējādi parādot savu modrību attiecībā uz viltojumu risku. 92 % influenceru norāda, ka vienmēr pārbauda zīmola autentiskumu pirms produkta vai pakalpojuma popularizēšanas, kas liecina par augstu rūpību un izpratni par reklamējamo preču izcelsmi. Makroinfluenceri (500 000 līdz 1 miljons sekotāju) ziņo, ka 100 % gadījumu pārbauda zīmolu autentiskumu, savukārt nanoinfluenceri (1000 līdz 10 000 sekotāju) to dara aptuveni 83 % gadījumu.
Turklāt tikai neliela daļa influenceru ziņo, ka pēdējo 12 mēnešu laikā ir popularizējuši viltotas preces (5 %) vai pirātisku digitālo saturu (4 %). Tas parāda, ka IĪ ievērošana ir būtiska viņu profesionālas, likumīgas un drošas darbības sastāvdaļa.
Visai satraucoši ir rezultāti par influenceru attieksmi pret sabiedrības izglītošanu IĪ jautājumos caur viņu saturu. Proti, tas, ka 17 % influenceru uzskata, ka sarunas par IĪ ievērošanas nozīmi varētu samazināt viņu sekotāju skaitu, ir satraucošs rādītājs, jo tas liecina, ka ievērojama daļa influenceru uzskata IĪ popularizēšanu par potenciāli kaitīgu viņu auditorijas iesaistei. Vienlaikus gandrīz puse (48 %) respondentu uzskata, ka runāšana par IĪ ievērošanas nozīmi savā saturā neietekmētu viņu sekotāju skaitu, 21 % nav pārliecināti par iespējamo ietekmi, bet 14 % sagaida pozitīvu efektu.
Mākslīgā intelekta rīku izmantošana influenceru vidū ir plaši izplatīta – 51 % tos izmanto bieži vai reizēm. 47 % uzskata, ka viņu saturs var tikt mainīts un izmantots citu labā ar mākslīgā intelekta palīdzību. 72 % ir informēti, ka ar mākslīgā intelekta palīdzību radīts saturs var pārkāpt IĪ tiesības, savukārt 28 % šī izpratne ir ierobežota.
Ar pilnu pētījumu var iepazīties EUIPO tīmekļvietnē.
Informāciju sagatavoja: