Pēdējo divu gadu laikā pasaulē ir pieaudzis iedzīvotāju zināšanu līmenis par intelektuālo īpašumu, īpaši preču zīmju un autortiesību jomā. To atklāj Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācijas (WIPO) globālā aptauja WIPO Pulse, kas regulāri nosaka sākotnējo informētības līmeni, seko tā attīstībai laika gaitā un izvērtē ietekmi uz patērētāju uzvedību un attieksmju maiņām.
Lai gan informētība par dažādām intelektuālā īpašuma kategorijām joprojām atšķiras gan starp reģioniem, gan tiesību veidiem, kopējā tendence ir pozitīva. Salīdzinot ar 2023. gadu:
-
zināšanas par patentiem pieaugušas par 4%, sasniedzot 28%;
-
par dizainparaugiem pieaugums ir 5%, sasniedzot 25%;
-
par ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm pieaugums ir 5%, sasniedzot 35%.
Visstraujākais kāpums vērojams preču zīmēs – no 30% līdz 36% un autortiesībās – no 28% līdz 44%.
Dažādu reģionu īpatnības
2025. gada aptaujas dati liecina, ka globālo informētības pieaugumu galvenokārt veicina iedzīvotāji Āzijas un Klusā okeāna reģiona valstīs, kur visās piecās intelektuālā īpašuma kategorijās ir būtisks pieaugums.
Rietumeiropa un citas valstis: pieaug informētība par preču zīmēm, saglabājot stabilu līmeni citās kategorijās.
Latīņamerika un Karību reģions: augsti rādītāji autortiesībās, preču zīmēs un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēs, kopumā saglabājot stabilu līmeni.
Austrumeiropa: augstāka informētība par patentiem, autortiesībām un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm salīdzinājumā ar citiem reģioniem, taču neliels kritums vērojams preču zīmju un autortiesību jomā.
Āfrika: augsta informētība par autortiesībām, taču salīdzinājumā ar 2023. gadu vērojams kritums. Nedaudz samazinājusies izpratne par dizainparaugiem, bet preču zīmju un patentu rādītāji saglabājas stabilā līmenī.
Patērētāju uztvere
Patērētāji visā pasaulē aizsargātus intelektuālā īpašuma produktus uztver kā uzticamus, kas liecina par pārliecību par šo produktu autentiskumu, kvalitāti un drošumu. Visizteiktākā uzticamība novērota Āfrikā, Latīņamerikā, Karību reģionā, kā arī Āzijā un Klusā okeāna reģionā.
Vienlaikus viedokļi par aizsargāto produktu vērtību ir neviennozīmīgi – četros no pieciem reģioniem vērojams mērens vai samazināts vērtības novērtējums visās intelektuālā īpašuma kategorijās – zemākais attiecībā uz patentiem, augstākais – preču zīmēs un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēs. Āfrikā uztvere saglabājas stabila, un aizsargātie produkti tiek uzskatīti par labu ieguldījumu.
Sieviešu un jauniešu informētība
Ziņojuma autori norāda, ka intelektuālā īpašuma vide piedzīvo dinamiskas pārmaiņas, īpaši divu demogrāfisko grupu – sieviešu un jauniešu vidū, kas ir būtiskas inovāciju ekosistēmai.
Āzijas un Klusā okeāna reģionā pieaugusi informētība gan sieviešu, gan jauniešu vidū visās piecās kategorijās.
Rietumeiropā un citās valstīs jauniešu informētība pieaugusi visās intelektuālā īpašuma jomās, savukārt sievietēm uzlabojusies izpratne par preču zīmēm un autortiesībām.
Latīņamerikā un Karību reģionā sieviešu informētība saglabājusies stabila, bet jauniešu vidū kritums patentu un preču zīmju jomā.
Austrumeiropā sievietes uzrāda augstāko informētību patentu, autortiesību un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu jomā, lai gan neliels kritums vērojams preču zīmēs un autortiesībās; jauniešu informētība samazinājusies visās kategorijās.
Āfrikā samazinājusies informētība par dizainparaugiem un autortiesībām gan sieviešu, gan jauniešu vidū.
Visos piecos reģionos patērētāji vislielākos ieguvumus no intelektuālā īpašuma aizsardzības saskata digitālajā komunikācijā, kam seko pārtika un uzturs, sadzīves tehnika un datortehnoloģijas.
Āzijas un Klusā okeāna reģions: kopumā saglabājas augsta pārliecība par inovāciju ieguvumiem; valstu līmenī gan pieaugumi, gan kritumi – Ķīnā uzskati samazinās gandrīz visās kategorijās izņemot sadzīves tehniku un digitālo komunikāciju, Japānā un Kazahstānā uztvere uzlabojusies, Saūda Arābijā un AAE uzlabojumi gandrīz pusē kategoriju, Vjetnamā pārliecība krītas gandrīz visās jomās.
Ar pilno ziņojumu var iepazīties WIPO tīmekļvietnē.
Informāciju sagatavoja: